Försäkringskassan skärper reglerna vid felaktiga utbetalningar
Riksdagen har beslutat att en sanktionsavgift ska införas på de ersättningar som Försäkringskassan betalar ut från den 1 juli 2026. Avgiften ska betalas av de personer som fått ersättning de inte haft rätt till på grund av att de har lämnat felaktiga uppgifter till Försäkringskassan.
Personer som har fått för mycket ersättning ska betala tillbaka pengarna till Försäkringskassan. Så är det redan i dag, men med den nya lagen ska den som lämnat felaktiga uppgifter dessutom betala en extra avgift. Avgiften kallas sanktionsavgift. Också den som har gjort fel av misstag ska betala sanktionsavgift.
Läs mer på Försäkringskassans hemsida.
Senast uppdaterad: 24 juni 2026