Klagomål och byte

Tillsyn av gode män och förvaltare
Vi har tillsyn över ställföreträdare, det vill säga gode män och förvaltare. Det innebär att vi granskar hur din ställföreträdare sköter sitt uppdrag och förvaltar din egendom.
Din information är viktig för oss
För att kunna följa upp och kontrollera uppdraget behöver vi få information från dig eller personer som har kontakt med både dig och din ställföreträdare.
Har du synpunkter eller klagomål?
Vi rekommenderar att du först tar kontakt med din ställföreträdare för att försöka hitta en lösning tillsammans. Om ni inte kommer överens kan du vända dig till oss.
Så här lämnar du klagomål
- Skriv ner ditt klagomål och var noga med att ge konkreta exempel på vad du är missnöjd med.
- Underteckna brevet och lämna gärna kontaktuppgifter så att vi kan nå dig vid behov.
- Skicka ditt klagomål skriftligt till oss.
När vi får in ditt klagomål:
- Vi skickar en kopia till din ställföreträdare som får 14 dagar på sig att svara.
- Du får ta del av svaret. Är du nöjd med förklaringen kan du meddela oss att du tar tillbaka klagomålet och då avslutas ärendet.
- Om du inte är nöjd fortsätter vi att utreda saken.
Vad händer efter utredningen?
Om vi bedömer att ställföreträdaren är olämplig att fortsätta uppdraget kan vi besluta om byte av ställföreträdare.
Om vi bedömer att ställföreträdaren kan fortsätta avslutas klagomålet utan vidare åtgärd.
Vill du veta mer om hur vi hittar en ny ställföreträdare? Läs mer under:
Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.
Synpunkter och klagomål skickar du till
Södertörns överförmyndarnämnd
136 81 Haninge
eller via e-post till
Överförmyndaren
blanketter
Senast uppdaterad: 18 september 2025