Arvode
Här hittar du information om arvode – vad som gäller, vem som betalar och hur du deklarerar det till Skatteverket.

Beslut om arvode
Beslut om arvode och ersättning fattas alltid av oss – du som ställföreträdare kan aldrig själv bestämma arvodets storlek eller ta ut det i förväg.
Vi beslutar både:
- hur stort arvodet och kostnadsersättningen ska vara, och
- vem som ska betala arvodet (huvudmannen eller kommunen)
Beslutet fattas efter att din redovisning har granskats, inklusive årsräkning och redogörelse.
Beslut om arvode och ersättning fattas alltid av oss. Vi beslutar både om arvodets och kostnadsersättningens storlek och vem som ska betala. Det sker efter att vi granskat klart din redovisning. När vi avgör arvodets storlek utgår vi från ditt uppdrags omfattning och innehållet i årsräkningen och din redogörelse.
Hur bedöms arvodets storlek?
När vi fastställer arvodet utgår vi från:
- uppdragets omfattning och karaktär
- uppgifterna i årsräkningen
- innehållet i din redogörelse
Vi följer i huvudsak Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) riktlinjer för arvoden. Dessa riktlinjer innehåller olika arvodesnivåer för:
- ekonomisk förvaltning, och
- personlig omvårdnad
Arvodet grundas på en viss procent av det aktuella prisbasbeloppet.
Vem betalar arvodet?
Som huvudregel betalas arvodet av huvudmannen.
Men det beror på huvudmannens ekonomi.
Huvudmannen betalar arvodet om:
- tillgångarna överstiger två prisbasbelopp, eller
- inkomsten före skatt överstiger 2,65 prisbasbelopp
Om bara en del av inkomsten eller tillgångarna överstiger dessa gränser, tas endast den överskjutande delen i anspråk för arvodet.
Kommunen betalar resterande del.
Undantag: Om det finns särskilda skäl, kan vi besluta att kommunen betalar arvodet även om huvudmannen egentligen skulle ha gjort det enligt huvudregeln.
Om huvudmannen ska betala arvodet
Om det enligt beslut är huvudmannen som ska betala ditt arvode, gäller följande:
Skatt och arbetsgivaravgifter
Du ansvarar för att:
- Betala in skatt och arbetsgivaravgifter till Skatteverket
- Deklarera detta i en förenklad arbetsgivardeklaration inom en månad från det att arvodet togs ut
Väntar du för länge med att deklarera finns det risk att beloppet återbetalas till huvudmannen som skatteåterbäring – eftersom Skatteverket saknar uppgifter om vad pengarna avser.
Viktigt om betalning
- Skatt och arbetsgivaravgifter ska betalas från ett konto i huvudmannens namn, till huvudmannens skattekonto hos Skatteverket.
- Undantag: Om arvodet är under 1 000 kr per år, behöver du inte betala in arbetsgivaravgifter. Då tar du istället upp ersättningen i din egen deklaration.
För detaljerad hjälp – kontakta Skatteverket direkt.
Om huvudmannen har små ekonomiska marginaler
Även om din huvudman har inkomster som överstiger beloppsgränserna för att själv betala arvodet, kan det ibland vara svårt att faktiskt få ut arvodet.
Det kan bero på:
- att huvudmannen är skuldsatt och har löpande utmätning
- att huvudmannen har en pågående skuldsanering
- att utgifterna är större än vad ekonomin tillåter, trots tillräcklig inkomst
Vad kan du göra?
Det finns åtgärder du som ställföreträdare kan vidta för att skapa utrymme för att arvodet ska kunna betalas.
Här kan du läsa mer om de åtgärder som kan bli aktuella:
Om huvudmannens dödsbo ska betala arvodet
När vi har granskat din sluträkning beslutar vi vem som ska betala ditt arvode.
Om det är huvudmannens dödsbo som ska stå för arvodet gäller följande:
- Dödsboet får en kopia av arvodesbeslutet tillsammans med ett följebrev som innehåller dina kontaktuppgifter.
- Du och dödsboet kommer själva överens om utbetalningsdatum och konto för arvodet.
Observera: Om du själv skickar en kopia av arvodesbeslutet till dödsboet, ska du inte skriva något direkt på beslutet.
Egen anteckning kan missförstås som att den kommer från oss.
Om kommunen betalar ditt arvode
Om det är kommunen som betalar ditt arvode och du inte tidigare fått arvode utbetalat från kommunen, behöver du anmäla ditt konto.
Om du inte gör det, kommer arvodet att betalas ut via en utbetalningsavi till din folkbokföringsadress – vilket kan innebära extra avgifter och längre hanteringstid.
Läs mer om hur du anmäler ditt konto:
Få ditt arvode till rätt konto
När betalar kommunen ut mitt arvode?
Om kommunen betalar ditt arvode beror utbetalningsmånaden på när beslutet fattas:
- Beslut som fattas senast den 11:e i månaden → utbetalning sker samma månad
- Beslut som fattas efter den 11:e → utbetalning sker nästföljande månad
Exempel: Om beslutet fattas den 10 mars, betalas arvodet ut i mars.
Om beslutet fattas den 12 mars, betalas arvodet ut i april.
Kostnadsersättning och bilersättning
Ersättning för kostnader i uppdraget som ställföreträdare
Som ställföreträdare har du rätt att få ersättning för de kostnader du haft i samband med ditt uppdrag – efter att vi har prövat och godkänt dem.
Observera att du inte får ta ut ersättning för exempelvis bensin, SL-kort eller liknande utan att först ha fått ett beslut från oss.
Bilersättning
Du kan begära bilersättning för resor som du gjort inom ramen för uppdraget som god man. Ersättning lämnas med 25 kronor per mil.
För att få bilersättning måste du fylla i den körjournal som ingår i arvodesräkningen.
Senast uppdaterad: 19 september 2025