Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Spara handlingar

Här är en tydlig och sammanfattad presentation av vilka handlingar du som god man eller förvaltare ska spara – och hur länge:

Vilka handlingar ska du spara – och hur länge?

Under pågående uppdrag

Du ska spara alla handlingar som kan visa vad du gjort i ditt uppdrag:

  • Kvitton
  • Fakturor
  • Kvittenser
  • Avtal
  • Kopior på viktiga brev och underlag
  • Eventuella beslut från myndigheter

Kontoutdrag behöver du inte spara i pappersform efter att du lämnat in din redovisning, eftersom de oftast går att ta ut igen från banken.

Tänk på:

  • Du omfattas inte av bokföringslagen, men du ska ändå spara handlingar noggrant.
  • Alla handlingar ska förvaras säkert – även digitalt – så att ingen obehörig kan komma åt huvudmannens uppgifter.

Efter att uppdraget avslutats

Handlingar att lämna till din efterträdare eller dödsbo:

  • Obetalda räkningar
  • Kontaktuppgifter till myndigheter, boende, anhöriga
  • Information om huvudmannens banker och konton

Observera: Bankdosa ska aldrig lämnas över – den ska lämnas in till banken.

Handlingar som du själv ska spara:

  • Du ska spara alla handlingar från din tid som ställföreträdare i tre år.

Detta gäller oavsett om uppdraget upphör på grund av:

  • Byte av god man/förvaltare
  • Tingsrättens beslut
  • Huvudmannens dödsfall

Varför måste du spara dem?

Mottagaren av redovisningshandlingarna (huvudmannen, ny ställföreträdare eller dödsboet) har rätt att:

  • Klandra din redovisning inom tre år
  • Kräva att du visar upp alla underlag

Vad gör du med handlingarna efter tre år?

Om ingen vill ta emot handlingarna efter tre år:

  • Makuleras (förstörs) på ett säkert sätt
    • Strimla eller elda upp
    • Släng inte i vanlig papperskorg eller återvinning!

Senast uppdaterad: 19 september 2025