Om post och försäkring
Här hittar du information om hur du kan få huvudmannens räkningar skickade till din adress, vad som gäller kring BankID och vilken försäkring som kan gälla för ditt uppdrag.
Foto: Mostphotos
Särskild postadress
För att säkerställa att viktig post till huvudmannen inte försvinner eller dröjer rekommenderar vi att du anmäler en särskild postadress hos Skatteverket.
Observera: Gör ingen adressändring eftersom huvudmannen ska vara folkbokförd på sin faktiska bostadsadress. Undvik även eftersändning av post till huvudmannen.
Blankett för anmälan av särskild postadress finns på Skatteverkets hemsida. Blanketten heter (SKV7844).
Vad innebär särskild postadress?
Den särskilda postadressen registreras som ett komplement till huvudmannens folkbokföringsadress och ändrar inte den officiella folkbokföringsadressen.
Den används av myndigheter och företag som uppdaterar sina register via folkbokföringen, exempelvis Försäkringskassan, Migrationsverket, Lantmäteriet, Transportstyrelsen (bil-, körkorts- och felparkeringsregister), Centrala Studiestödsnämnden, Pensionsmyndigheten, kommuner och regioner.
Viktigt: Du behöver själv meddela andra myndigheter och företag som inte använder folkbokföringen. Vanlig post skickas fortfarande till huvudmannens faktiska vistelseadress.
Vid godmanskap bör huvudmannen, om möjligt, godkänna anmälan om särskild postadress. Vid förvaltarskap krävs inget sådant samtycke. Skatteverket har även bedömt att en huvudman med förvaltare inte själv kan göra flyttanmälan.
Du kan inte få huvudmannens post till Kivra
Det är inte möjligt att få huvudmannens myndighetspost levererad till Kivra.
Den särskilda postadress som registreras hos Skatteverket är kopplad till huvudmannens personnummer och folkbokföringsuppgifter.
Kivra är en digital tjänst för mottagande av myndighetspost, knuten till individens personnummer och med inloggning via BankID. På grund av att Kivra är personnummerbaserat kan myndighetspost som avser huvudmannen inte vidarebefordras till ett Kivra-konto som tillhör annan användare.
Ansvarsförsäkring
Det är din huvudman, inte kommunen, som är din arbetsgivare eller uppdragsgivare. Därför omfattas du inte av de ansvarsförsäkringar som kommunen har för sina anställda. Vanligtvis täcks inte heller ersättningsanspråk som uppstår i samband med uppdraget av ansvarsdelen i en vanlig hemförsäkring.
Det kan därför vara lämpligt att överväga att teckna en separat ansvarsförsäkring med anledning av ditt uppdrag som god man eller förvaltare.
Flera försäkringsbolag samt vissa godmansföreningar erbjuder sådana försäkringar. Vi kan inte rekommendera något specifikt företag och hänvisar därför till att du själv söker vidare information.
Senast uppdaterad: 19 september 2025